جراحی لوزه

لوزه ها بخشی از سیستم لنفاوی بوده که وظیفه محافظت از بدن در مقابل میکروب ها و ویروس هایی که از راه دهان و بینی وارد می شود را دارد. در شرایطی که خود لوزه ها مکررا دچار التهاب و عفونت شوند نیاز به جراحی لوزه می باشد.

انسان به طور طبیعی پس از تولد شامل یک جفت لوزه با بافتی نرم در اطراف گلو و یک لوزه که با نام لوزه سوم شناخته می شود و در انتهای بینی و پشت کام نرم قرار دارد ، می باشد. لوزه ها همانند گلبول های سفید خون به عنوان سیستم دفاعی بدن عمل کرده و از ورود باکتری ها و عفونت ها جلوگیری می کنند.

وجود لوزه تا سن شش ماهگی که هنوز سیستم ایمنی کودک بسیار ضعیف است ضروری بوده و معمولا پس از سن دو سالگی دیگر عملکرد تاثیرگذاری در بدن نخواهد داشت.

هنگامی که لوزه ها در مقابل برخورد با عوامل میکروبی دیگر قادر به مقاومت نیستند دچار ورم شده و شروع به بزرگ شدن می کنند که در چنین شرایطی خارج کردن آن ها بهتر از نگاه داشتنشان می باشد.

جراحی لوزه

چه زمان عمل جراحی لوزه انجام می شود؟

زمانی که تکرار عفونت و التهاب در لوزه ها به صورت هر یک از موارد زیر اتفاق بیفتد جراحی لوزه ضرورت می یابد:

1. 7 بار در سال گذشته
  2. طی 2 سال هر ساله حداقل 5 بار
  3. طی 3 سال هرساله حداقل 3 بار

علائم عفونت و التهاب لوزه

در پی تورم و بزرگ شدن لوزه ها مشکلات زیر برای فرد به وجود می آید:

• گلو درد شدید و تب
  • اختلال در بلعیدن غذا
  • آبسه
  • اختلالات تنفسی مثل خر و پف کردن و آپنه خواب ( انسداد راه هوایی در خواب)
  • عفونت های مکرر گوش میانی و سینوس ها

تغییر صدا بعد از عمل لوزه

از موارد رایجی که پس از عمل جراحی لوزه برای کودکان اتفاق می افتد تغییر صدا می باشد. همچنین بروز اختلال در حرف زدن بعد از عمل لوزه نیز از مواردی است که امکان رخ داد آن وجود دارد. اما جای نگرانی نیست چرا که این مشکلات موقتی بوده و با گذراندن یک دوره گفتار درمانی برطرف خواهند شد.

در شرایطی که طی عمل جراحی لوزه سوم ، شکاف کام یا دوشاخه بودن زبان کوچک احتمال تغییر صدای دائمی را برای بیمار به وجود آورد ، تا جای امکان از جراحی لوزه خودداری می گردد و در صورت ضرورت بر عمل لوزه فقط قسمتی از آن برداشته می شود.

علت خونریزی لوزه

احتمال بروز خونریزی بعد از عمل لوزه در بزرگسالان از عوارض عمل جراحی لوزه در بزرگسالی می باشد که اغلب خونریزی های آنان در همان روز اول اتفاق می افند. البته خونریزی پس از عمل لوزه در کودکان نیز ممکن است رخ دهد. به هر حال توصیه می گردد به هنگام بروز خونریزی نزد پزشک رفته تا اقدامات لازم جهت رفع آن انجام پذیرد.

خونریزی بعد از جراحی لوزه می تواند به دلایل زیر رخ دهد:

1. وجود بیماری های خونی و اختلال در انعقاد خون
  2. وجود لخته خون در محل جراحی شده
  3. باقی ماندن بافت لوزه

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

• پس از جراحی لوزه استحام مانعی ندارد.
  • بهتر است حداقل تا 14 ساعت پس از عمل از انجام کار های سنگین ( خصوصا اقداماتی که باعث افزایش ضربان قلب می شوند ) خودداری نمایید.
  • مصرف دارو های خود را فراموش نکنید. همچنین برای تسکین درد خود تنها از مسکنی که پزشک تجویز نموده استفاده نمایید. ( معمولا تنها مسکن مجاز استامینوفن است. )
  • به صورت مرتب و روزانه چند بار با استفاده از سرم شستشوی مخصوص دهان خود را شستشو دهید.
  • تا 6 ساعت پس از جراحی لوزه ، از خوردن و آشامیدن خودداری نمایید.
  • توصیه می شود تا چند شب از دستگاه بخور سرد استفاده کنید تا هوای اتاق مرطوب باشد.
  • تا دو هفته پس از جراحی از مصرف دارو های ضد انعقادی همچون آسپرین ، وارفارین ، ایبوپروفن ، ژلوفن و غیره خودداری نمایید. این دارو ها سبب رقیق شدن خون می شوند و احتمال خونریزی را افزایش خواهند داد.
  • حداقل تا 48 ساعت بعد از عمل لوزه از سرفه کردن و صاف کردن گلوی خود پرهیز کنید.
  • بهتر است تا 72 ساعت کاملا استراحت کنید و در خانه بمانید. در این مدت تنها به انجام کار های واجب و روزانه خود بپردازید.
  • حداقل به مدت ده روز از غذا های نرم، کوبیده، میکس شده و آبکی مصرف کنید. در این مدت خوردن چیپس و پفک، آجیل، نان تست، ذرت بو داده ، بیسکوییت ، غذا های داغ و ادویه دار، غذا های اسیدی همچون آب پرتغال یا گوجه فرنگی و کلیه غذا های ترد و سفت ممنوع می باشد.
  • خوردن آب نبات ، بستنی ، شیر سرد، آب ولرم و ژله توصیه می شود. همچنین جویدن آدامس به دلیل ترشح بزاق مفید است.
  • آب و مایعات زیادی بنوشید تا از کاهش آب بدن پیشگیری شود.
  • از استعمال هر گونه دخانیات همچون سیگار، قلیون و غیره خودداری کنید.