جراحی لوزه

لوزه ها بخشی از سیستم لنفاوی بوده که وظیفه محافظت از بدن در مقابل میکروب ها و ویروس هایی که از راه دهان و بینی وارد می شود را دارد. در شرایطی که خود لوزه ها مکررا دچار التهاب و عفونت شوند نیاز به جراحی لوزه می باشد.

انسان به طور طبیعی پس از تولد شامل یک جفت لوزه با بافتی نرم در اطراف گلو و یک لوزه که با نام لوزه سوم شناخته می شود و در انتهای بینی و پشت کام نرم قرار دارد ، می باشد. لوزه ها همانند گلبول های سفید خون به عنوان سیستم دفاعی بدن عمل کرده و از ورود باکتری ها و عفونت ها جلوگیری می کنند.

وجود لوزه تا سن شش ماهگی که هنوز سیستم ایمنی کودک بسیار ضعیف است ضروری بوده و معمولا پس از سن دو سالگی دیگر عملکرد تاثیرگذاری در بدن نخواهد داشت.

هنگامی که لوزه ها در مقابل برخورد با عوامل میکروبی دیگر قادر به مقاومت نیستند دچار ورم شده و شروع به بزرگ شدن می کنند که در چنین شرایطی خارج کردن آن ها بهتر از نگاه داشتنشان می باشد.

جراحی لوزه

چه زمان عمل جراحی لوزه انجام می شود

زمانی که تکرار عفونت و التهاب در لوزه ها به صورت هر یک از موارد زیر اتفاق بیفتد جراحی لوزه ضرورت می یابد:

1. 7 بار در سال گذشته
  2. طی 2 سال هر ساله حداقل 5 بار
  3. طی 3 سال هرساله حداقل 3 بار

علائم عفونت و التهاب لوزه

در پی تورم و بزرگ شدن لوزه ها مشکلات زیر برای فرد به وجود می آید:

• گلو درد شدید و تب
  • اختلال در بلعیدن غذا
  • آبسه
  • اختلالات تنفسی مثل خر و پف کردن و آپنه خواب ( انسداد راه هوایی در خواب)
  • عفونت های مکرر گوش میانی و سینوس ها

تغییر صدا بعد از عمل لوزه

از موارد رایجی که پس از عمل جراحی لوزه برای کودکان اتفاق می افتد تغییر صدا می باشد. همچنین بروز اختلال در حرف زدن بعد از عمل لوزه نیز از مواردی است که امکان رخ داد آن وجود دارد. اما جای نگرانی نیست چرا که این مشکلات موقتی بوده و با گذراندن یک دوره گفتار درمانی برطرف خواهند شد.

در شرایطی که طی عمل جراحی لوزه سوم ، شکاف کام یا دوشاخه بودن زبان کوچک احتمال تغییر صدای دائمی را برای بیمار به وجود آورد ، تا جای امکان از جراحی لوزه خودداری می گردد و در صورت ضرورت بر عمل لوزه فقط قسمتی از آن برداشته می شود.

علت خونریزی لوزه

احتمال بروز خونریزی بعد از عمل لوزه در بزرگسالان از عوارض عمل جراحی لوزه در بزرگسالی می باشد که اغلب خونریزی های آنان در همان روز اول اتفاق می افند. البته خونریزی پس از عمل لوزه در کودکان نیز ممکن است رخ دهد. به هر حال توصیه می گردد به هنگام بروز خونریزی نزد پزشک رفته تا اقدامات لازم جهت رفع آن انجام پذیرد.

خونریزی بعد از جراحی لوزه می تواند به دلایل زیر رخ دهد:

1. وجود بیماری های خونی و اختلال در انعقاد خون
  2. وجود لخته خون در محل جراحی شده