پولیپ بینی

پولیپ بینی توده ایست که همچون قطره اشک یا خوشه انگور در مسیر سینوس ها قرار می گیرد. این توده نرم ، بدون درد و غیر سرطانی ممکن است بر اثر آسم ، عفونت های دوره ای ، آلرژی یا سایر اختلالات خاص ایمنی ایجاد شود.

در صورتی که پولیپ بینی کوچک باشد معمولاً عوارضی ندارد و فرد متوجه آن نمی شود. اما پولیپ های بزرگ تر که گاهاً به صورت گروهی نیز ایجاد می شوند کاملا مشخص هستند به طوریکه راه تنفسی بیمار را مسدود کرده و فرد نمی تواند به راحتی نفس بکشد. همچنین ممکن است منجر به از دست دادن حس بویایی و بروز عفونت های مکرر شود.

ممکن است پولیپ بینی برای هر کسی اتفاق بیوفتد اما احتمال بروز آن در افراد میانسال بیشتر است. افرادی که برای درمان این توده تحت کنترل پزشک قرار می گیرند ، ابتدا شروع به مصرف دارو می کنند. اما اگر دارو درمانی موفقیت آمیز نبود ، با انجام جراحی نسبت به برداشتن پولیپ اقدام می شود. البته این احتمال وجود دارد که پولیپ پس از مدتی مجدداً ایجاد شود.

پولیپ بینی

علائم پولیپ بینی

در برخی موارد پولیپ بینی در افرادی که دچار سینوزیت مزمن هستند ایجاد می شود البته این مشکل برای همه پدید نمی آید و غالبا سینوزیت مزمن منجر به ایجاد پولیپ نمی شود.

از دیگر نشانه های پولیپ بینی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• آبریزش بینی
  • خر خر کردن
  • درد سر و صورت
  • گرفتگی مداوم بینی
  • آبریزش از پشت بینی
  • درد در دندان های بالا
  • کاهش یا عدم حس بویایی
  • احساس خارش در اطراف چشم
  • احساس فشار به روی پیشانی و صورت

نحوه تشخیص پولیپ بینی

در صورتی که پولیپ بینی بسیار بزرگ باشد ، با استفاده از چراغ قوه پزشکی و با نگاه به داخل مجاری بینی می توان پولیپ را مشاهده کرد. اما در صورتی که این توده در اعماق بینی وجود داشته باشد ، دکتر با استفاده از آندوسکوپی ، بینی را معاینه خواهد کرد و از وجود پولیپ مطمئن می شود.

از دیگر روش های تشخیص پولیپ می توان به ام آر آی و سی تی اسکن اشاره نمود.

چه زمانی مراجعه به پزشک برای درمان پولیپ حائز اهمیت است ؟

در صورتی که علائم پولیپ بیش از 10 روز ادامه پیدا کرد حتما به پزشک متخصص گوش حلق و بینی مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که علائم سینوزیت مزمن و پولیپ بینی و سرما خوردگی مشابه یکدیگر هستند.

در صورتی که با یکی از علائم زیر مواجه شدید فوراً به پزشک مراجعه نمایید :

• مشکل جدی در تنفس
  • التهاب شدید اطراف چشم