این کادر جستجو را ببندید.

جراحی لوزه

لوزه ها بخشی از سیستم لنفاوی بوده که وظیفه محافظت از بدن در مقابل میکروب ها و ویروس هایی که از راه دهان و بینی وارد می شود را دارد. در شرایطی که خود لوزه ها مکررا دچار التهاب و عفونت شوند نیاز به جراحی لوزه می باشد. پس از جراحی لازم است نکاتی را رعایت نمایید که در آن مقاله مراقبت های بعد از جراحی لوزه به صورت کامل به آن ها پرداخته شده است. در صورتی که به مشکلات لوزه دچار هستید ، خواندن این مقاله از دکتر نگین نجمی ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی رشت را از دست ندهید.

جراحی لوزه - دکتر نجمی

انسان به طور طبیعی پس از تولد شامل یک جفت لوزه با بافتی نرم در اطراف گلو و یک لوزه که با نام لوزه سوم شناخته می شود و در انتهای بینی و پشت کام نرم قرار دارد ، می باشد. لوزه ها همانند گلبول های سفید خون به عنوان سیستم دفاعی بدن عمل کرده و از ورود باکتری ها و عفونت ها جلوگیری می کنند. وجود لوزه تا سن شش ماهگی که هنوز سیستم ایمنی کودک بسیار ضعیف است ضروری بوده و معمولا پس از سن دو سالگی دیگر عملکرد تاثیرگذاری در بدن نخواهد داشت. هنگامی که لوزه ها در مقابل برخورد با عوامل میکروبی دیگر قادر به مقاومت نیستند دچار ورم شده و شروع به بزرگ شدن می کنند که در چنین شرایطی خارج کردن آن ها بهتر از نگاه داشتنشان می باشد.

چه زمان عمل لوزه انجام می شود ؟

زمانی که تکرار عفونت و التهاب در لوزه ها به صورت هر یک از موارد زیر اتفاق بیفتد جراحی لوزه در رشت ضرورت می یابد :

1. 7 بار در سال گذشته
  2. طی 2 سال هر ساله حداقل 5 بار
  3. طی 3 سال هرساله حداقل 3 بار

علائم عفونت و التهاب لوزه

در پی تورم و بزرگ شدن لوزه ها مشکلات زیر برای فرد به وجود می آید :

• گلو درد شدید و تب
  • اختلال در بلعیدن غذا
  • آبسه
  • اختلالات تنفسی مثل خر و پف کردن و آپنه خواب ( انسداد راه هوایی در خواب)
  • عفونت های مکرر گوش میانی و سینوس ها

جراحی لوزه چیست ؟

لوزه ها که غددی کوچک در پشت حلق هستند ، محل قرار گیری گلبول های سفید بدن می باشند و از این طریق ، در مقابله با عفونت ها به بدن کمک می کنند. گاهی ممکن است لوزه ها خود ، مبتلا به التهاب و عفونت شوند که در این صورت تورم در لوزه ها ، سبب بروز گلودرد در فرد می شود. در صورتی که التهاب لوزه ها یا تانسیلیت به طور مکرر رخ دهد ، انجام عمل لوزه به بیمار پیشنهاد می شود. فرایند برداشت لوزه ها را جراحی لوزه یا تانسیلکتومی می نامند.

تشخیص التهاب و عفونت لوزه ها

به وسیله یک معاینه ساده و اندازه گیری درجه حرارت بدن توسط بهترین پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در رشت ، تشخیص عفونت لوزه ها امکان پذیر می باشد. معمولا عفونت لوزه ها با تب ، کسالت و بی حالی بیمار همراه است. همچنین دکتر با معاینه حلق و دهان بیمار در صورت عفونت لوزه ها ، دانه های سفیدی را بر روی آن ها مشاهده می کند. در موادی که عفونت لوزه ها مزمن باشد ، پزشک برای تشخیص باید دقت بیشتری داشته باشد و در بررسی بیمار ، به وجود مشکلاتی چون خر خر کردن در خواب ، مشکلات شنوایی و نحوه خوابیدن بیمار توجه داشته باشد. ممکن است جراح برای تشخیص دقیق تر ، انجام رادیولوژی را برای بیمار تجویز نماید.

جراحی لوزه - دکتر نگین نجمی

آمادگی برای جراحی کردن لوزه

معمولا قبل از انجام تانسیلکتومی از بیمار خواسته می شود ، اقدامات زیر را انجام دهد :

1. از 2 هفته قبل از جراحی مصرف داروهای ضد التهابی و ضد انعقاد خون چون آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن را متوقف نمایید. این داروها ریسک خطر خونریزی در هنگام جراحی را افزایش می دهند. همچنین از مصرف خودسرانه مکمل های گیاهی و ویتامین ها ، خودداری کرده و در این خصوص با پزشک خود مشورت نمایید.
  2. از آن جایی که روند جراحی لوزه ، معمولا با بیهوشی عمومی انجام می شود ، لازم است از شب قبل ، از خوردن و آشامیدن بپرهیزید. در غیر اینصورت ممکن است دچار حالت تهوع شوید.
  3. از فردی بخواهید شما را در طول فرایند جراحی همراهی کرده ، و سپس به منزل بازگرداند. همچنین در صورت لزوم پس از جراحی در منزل از شما مراقبت نماید.

روند جراحی لوزه

قبل از انجام جراحی با صلاحدید بهترین منخصص گوش و حلق و بینی گیلان ، بر روی بیمار بیهوشی عمومی انجام می شود. پس از کسب اطمینان از عدم هوشیاری بیمار و عدم احساس درد ، جراحی آغاز می شود. معمولا فرایند برداشتن لوزه ها 30 دقیقه به طول می انجامد. برای برداشتن لوزه ها از روش های مختلفی استفاده می شود ، که رایج ترین آن ها عبارتند از :

• بریدن لوزه ها به کمک چاقوی جراحی
  • بریدن لوزه ها به کمک امواج فراصوت یا اولتراسوند
  • از بین بردن لوزه ها یا کاتتراسیون با استفاده از حرارت

با توجه به صلاحدید دکتر گوش حلق و بینی خوب در رشت ، لوزه ها از طریق یکی از روش های بالا برداشته شده و از دهان بیمار ، خارج می شوند. سپس بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می شود ، و علائم حیاتی او بررسی می گردد. بعد از بین رفتن اثرات بیهوشی و ثابت شدن شرایط ، بیمار می تواند به منزل بازگردد.

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

• پس از عمل لوزه استحام مانعی ندارد.
  • بهتر است حداقل تا 14 ساعت پس از عمل از انجام کار های سنگین ( خصوصا اقداماتی که باعث افزایش ضربان قلب می شوند ) خودداری نمایید.
  • مصرف دارو های خود را فراموش نکنید. همچنین برای تسکین درد خود تنها از مسکنی که دکتر تجویز نموده استفاده نمایید. ( معمولا تنها مسکن مجاز استامینوفن است. )
  • به صورت مرتب و روزانه چند بار با استفاده از سرم شستشوی مخصوص دهان خود را شستشو دهید.
  • تا 6 ساعت پس از جراحی لوزه ، از خوردن و آشامیدن خودداری نمایید.
  • توصیه می شود تا چند شب از دستگاه بخور سرد استفاده کنید تا هوای اتاق مرطوب باشد.
  • تا دو هفته پس از جراحی از مصرف دارو های ضد انعقادی همچون آسپرین ، وارفارین ، ایبوپروفن ، ژلوفن و غیره خودداری نمایید. این دارو ها سبب رقیق شدن خون می شوند و احتمال خونریزی را افزایش خواهند داد.
  • حداقل تا 48 ساعت بعد از عمل لوزه از سرفه کردن و صاف کردن گلوی خود پرهیز کنید.
  • بهتر است تا 72 ساعت کاملا استراحت کنید و در خانه بمانید. در این مدت تنها به انجام کار های واجب و روزانه خود بپردازید.
  • حداقل به مدت ده روز از غذا های نرم ، کوبیده ، میکس شده و آبکی مصرف کنید. در این مدت خوردن چیپس و پفک، آجیل، نان تست، ذرت بو داده ، بیسکوییت ، غذا های داغ و ادویه دار، غذا های اسیدی همچون آب پرتغال یا گوجه فرنگی و کلیه غذا های ترد و سفت ممنوع می باشد.
  • خوردن آب نبات ، بستنی ، شیر سرد ، آب ولرم و ژله توصیه می شود. همچنین جویدن آدامس به دلیل ترشح بزاق مفید است.
  • آب و مایعات زیادی بنوشید تا از کاهش آب بدن پیشگیری شود.
  • از استعمال هر گونه دخانیات همچون سیگار ، قلیون و غیره خودداری کنید.

جراحی لوزه - دکتر نجمی

تغییر صدا بعد از جراحی لوزه

از موارد رایجی که پس از عمل لوزه برای کودکان اتفاق می افتد تغییر صدا می باشد. همچنین بروز اختلال در حرف زدن بعد از عمل نیز از مواردی است که امکان رخ داد آن وجود دارد. اما جای نگرانی نیست چرا که این مشکلات موقتی بوده و با گذراندن یک دوره گفتار درمانی برطرف خواهند شد. در شرایطی که طی عمل جراحی لوزه سوم ، شکاف کام یا دوشاخه بودن زبان کوچک احتمال تغییر صدای دائمی را برای بیمار به وجود آورد ، تا جای امکان از جراحی خودداری می گردد و در صورت ضرورت بر عمل کردن لوزه فقط قسمتی از آن برداشته می شود.

علت خونریزی لوزه

احتمال بروز خونریزی بعد از عمل لوزه در بزرگسالان از عوارض عمل جراحی لوزه در بزرگسالی می باشد که اغلب خونریزی های آنان در همان روز اول اتفاق می افند. البته خونریزی پس از عمل کردن لوزه در کودکان نیز ممکن است رخ دهد. به هر حال توصیه می گردد به هنگام بروز خونریزی نزد پزشک رفته تا اقدامات لازم جهت رفع آن انجام پذیرد. خونریزی بعد از جراحی کردن لوزه می تواند به دلایل زیر رخ دهد :

1. وجود بیماری های خونی و اختلال در انعقاد خون
  2. وجود لخته خون در محل جراحی شده
  3. باقی ماندن بافت لوزه

هدف از جراحی لوزه چیست ؟

هدف از عمل لوزه در رشت ، کمک به درمان عارضه های زیر است :

• خونریزی از لوزه ها
  • التهاب مکرر و مزمن و شدید لوزه
  • بیماری های مربوط به لوزه بزرگ
  • آپنه خواب
  • مشکلات تنفسی مربوط به ورم لوزه ها
  • سرطان لوزه

جراحی لوزه در چه مواردی ضرورت پیدا می کند ؟

در شرایطی که لوزه های دیگر توانایی حفاظت از بدن در مقابل میکروب ها را نداشته باشند ، لازم است برای درمان این مشکل ، جراحی لوزه انجام داد. ذکر این نکته لازم است که ممکن است برخی افراد بزرگسال لوزه های بزرگی داشته باشند و این مسئله مشکلاتی در خواب برای آن ها ایجاد نماید که در چنین شرایطی انجام جراحی کردن لوزه ضرورت پیدا می کند. آبسه نیز از دیگر مواردی است که انجام عمل را الزامی می کند ؛ زیرا در صورت عدم درمان امکان تشدید آبسه وجود دارد. وجود تومورهای سرطانی نیز از دیگر علل انجام این جراحی می باشد.

جراحی لوزه در کودکان

ممکن است این سوال در ذهن والدین وجود داشته باشد که آیا عمل لوزه موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی فرزندشان می شود یا خیر ؟ متخصص گوش و حلق و بینی بهترین شخصی است که می تواند ضرورت انجام جراحی لوزه را در کودک تشخیص دهد. هرچند که لوزه ها نقش قابل توجهی در ایمنی بدن دارند ، اما در صورتی که به عفونت های پی در پی دچار شوند ، درمان نکردن لوزه ها باعث ایجاد اختلالات و مشکلات جدی تر در کودک می شود. با کودک خود درباره این جراحی صحبت کنید و به او این اطمینان را دهید که تا پایان جراحی همراه او هستید و رضایت و اطمینان کودک خود را جلب نمایید. این اقدام موجب می شود تا حد زیادی از میزان استرس کودک برای انجام عمل جراحی کاسته شود.

2.7 3 رای ها
امتیاز دهی